בזמן שאצלנו מזג האוויר הפך (לפחות בעיני חריגת קיץ שכמוני 😉 ) לכמעט סביר עם ניחוחות נעימים של סתיו בבקרים, העובדה המצערת היא, שהכדור הכחול הגדול שלנו מתחמם. חודש אוקטובר מצוין במקומות רבים כחודש המודעות להתחממות הגלובלית ומשבר האקלים. טיימינג כידוע הוא ענין שאין להקל בו ראש, והחלטתי שזו הזדמנות מצוינת לחלוק אתכן את הנושא החשוב הזה ועל הדרך, להתפנק בעצמי בהפקת אופנה כחול לבן למהדרין עם קולקציית הסתיו חורף החדשה של המעצב אסף פלג, שמייצר הכל בישראל, נושא חשוב שעליו ארחיב בפוסט הזה. 

אופנה מהירה
חליפה ורודה

צילמה: ורד פרקש; בגדים: אסף פלג

מי שעוקבת אחרי הבלוג שלי באופן קבוע, כבר יודעת שהבחירה שלי לדבר על נושאים או המלצות היא תמיד על דרך החיוב, כלומר לא לכתוב למה לא, להימנע מדיס המלצות ולהתמקד במה ולמה "כן". אבל ככל שהעולם הולך ומתחמם, ואת תופעות הטבע הקשות אנחנו רואים ממש מנגד עינינו יותר ויותר, אני מרגישה צורך לקחת את המטרה הזו שבחרתי באמצעות הבלוג – לעודד רכישה של אופנה איטית, אופנה אקולוגית וגם יד שניה, ולהעמיק את ההסבר והסיבה למה זה כל כך חשוב ואיך הרגלי הצריכה שמבוססים על אופנה מהירה, הם דרך חד סטרית עם סוף לא אופנתי בעליל. 

ההשפעה של אופנה מהירה על ההתחממות הגלובלית

צילמה: ורד פרקש; בגדים: אסף פלג

איך משפיעה אופנה מהירה על ההתחממות הגלובלית 

מה זה בכלל "אופנה מהירה"

"אופנה מהירה" היא הכינוי של המעבר מאופנת מעצבים לקהל הרחב. השימוש במילה "מהירה" מתאר את התהליך המהיר עד שמגיע המוצר לצרכן אבל גם מרמז על מטרת השימוש שמיועדת לשימוש קצר במטרה להשליך ולעבור מהר לפריט הבא. 

בהתאמה לזה, "אופנה איטית" היא אופנה שנוצרה לאט, בכמויות קטנות יותר, בהקפדה על פרטים ואיכות ומתוך מטרה להשאר להרבה מאוד זמן. 

צילמה: ורד פרקש; בגדים: אסף פלג

למה "אופנה מהירה" בעייתית כל כך

עד המאה עשרים, "אופנה" וכל מה שנחשב "אופנה" או "אופנתי" היה נחלתם של עשירים ובני אצולה. היכולת לתרגם אופנה עילית ואופנת מעצבים לאופנה זולה ונגישה יותר כדי שכולם יוכלו להנות מאופנה היא לא דבר רע, ויש בה לא מעט יתרונות כולל צמצום המאפיינים הויזואלים בין המעמדות השונים. הבעיה היא כמו בהרבה תחומים אחרים, לא ברעיון, אלא ביישום. 

צילמה: ורד פרקש; בגדים: אסף פלג, משקפי שמש: ליידי מורגנה

הדרך לקחת טרנדים שמתחילים על מסלולי שבועות האופנה ולהפוך אותם לאופנה מהירה היא על ידי הוזלה משמעותית של תהליך הייצור ובין היתר הוזלה משמעותית בחומרי הגלם (הטקסטיל) וכוח העבודה. התפתחות האופנה המהירה התחיל בשנת ה-80 של המאה העשרים עם העברת תהליכי הייצור למדינות מתפתחות לצורך הוזלת עלות כוח העבודה והשימוש ההולך וגובר בבדים בעלי איכות ירודה יותר. 

חברות רבות ובראשן זארה, החלו לייצר מראש לפני תחילת כל עונה, כמה קולקציות עם מספר פריטים עצום מתוך הבנה שכדי למכור כמה שיותר פריטים, הן יצטרכו לייצר גם את הביקוש ולא רק את ההיצע. וכך נותר פער גדול מאוד בין האופן האלגנטי והיוקרתי שהוצגו הבגדים באמצעות קמפיינים שיווקיים, לבין תהליכי הייצור הזולים, שלא לומר, זולים מידי. השילוב של השקעה ניכרת בשיווק לצד הוזלה משמעותית במחיר, הובילו באופן כמעט מיידי לעליה היסטרית של צריכת אופנה משנות ה-80 ואילך. ולצד הצריכה, גדלה משמעותית גם פסולת הטקסטיל שגדלה ב-800% משנות ה-60 של המאה הקודמת. 

צילמה: ורד פרקש; בגדים: אסף פלג

כמויות הייצור בזול לא היו מתאפשרות ללא שימוש בכוח אדם זול שמתאפשר בעיקר במדינות עולם שלישי, מדינות בהן אין הקפדה על תנאי עבודה ראויים, או חוקי עבודה המקפידים על גיל עבודה, הפסקות ומספר שעות עבודה ביום. במשך השנים, התחילו לצוץ סיפורים קשים על מפעלים מלאים בילדים בקטנים שנאלצים לעבוד שעות רבות, ואמהות שנאלצות לעזוב את הילדים שלהן כדי לעבוד 12 שעות במפעל עבור כמה דולרים בודדים ליום. 

מאפיין נוסף של העולם השלישי הוא היעדר פיקוח ובקרה בכל מה שנוגע לבטיחות, נושא שקיבל זרקור בולט במיוחד אחרי האסון הנורא בשנת 2013 כשבנין בבנגלדש ששימש כמפעל של אחת הרשתות המוכרות, קרס ונהרגו 1,129 העובדים שבו.

חוץ מהשפעות חברתיות עגומות, לתעשיית האופנה המהירה יש גם השפעות סביבתיות. תהליך צביעת הטקסטיל באופן בלתי מבוקר במדינות עולם שלישי הובילה לכך שתעשיית האופנה המהירה היא התעשיה המזהמת השניה בגודלה בעולם.  החומרים הזולים המשמשים לצביעה מזהמים את המים ומקורות שתיה חיוניים במדינות שלמות. 

השינוע של הבגדים מהווה גם הוא גורם נוסף בזיהום. שינוע ובעיקר שינוע אווירי הוא גורם מזהם ומאז נכנס האינטרנט לחיינו, גדל השינוע האווירי של סחורות בצורה ניכרת.  

כשהמחיר כל כך זול, מישהו אחר כבר שילם את המחיר!

צילמה: ורד פרקש; בגדים: אסף פלג; תיק: אודרי ביי רלי

איך אפשר לדעת מתי פריט לבוש הוא "אופנה מהירה" 

מרבית רשתות האופנה הגלובליות מייצרות בתהליכי ייצור של "אופנה מהירה" ולכן רכישת פריט מרשת גדולה בינלאומית כמעט תמיד מעידה על כך שמדובר באופנה מהירה. 

דבר שני, הוא מדינת הייצור. "אופנה מהירה" היא אופנה המיוצרת במדינות עולם שלישי ובעיקר מזרח אסיה כשהתנאים הירודים ביותר הם בדרך כלל בבנגלדש. דווקא סין שנחשבה הראשונה בהן, היא מדינה קומניסטית ולכן יש בה חוקי עבודה מוסדרים, אם כי הרבה פעמים הם על הנייר בלבד כי במפעלים הממוקמים בכפרים ואזורים מרוחקים, אין מנגנון אכיפה, והתאגידים הגדולים עבורם הם מייצרים, בדרך כלל עוצמים עיניים ולא טורחים לבדוק או לפקח על מה שנעשה באותם המקומות. 

דבר שלישי הוא המחיר. בדרך כלל רשת בינלאומית שמאופיינת באופן קבוע במחירים מאוד זולים תהיה רשת אופנה מהירה. העובדה שמדובר ברשת בינלאומית שמצליחה לייצר כמויות, לשנע לכל העולם ולמכור במחירים זולים, מעידה על כך שתהליך הייצור היה זול באופן מחשיד. 

צילמה: ורד פרקש; בגדים: אסף פלג

איך לשנות את הרגלי הצריכה לאופנה איטית

מודעות

כמו כל התמכרות טובה, גם כאן הדרך החוצה מתחילה במודעות לבעיה. להתחיל להבין מה עומד מאחורי רשתות ה"אופנה" הבינלאומיות, להתחיל לחקור, לקרוא ולהבין זה לגמרי השלב הראשון. 

צילמה: ורד פרקש; בגדים: אסף פלג

תשקיעו במעצבים ישראלים

אופנת מעצבים ישראלים היא אופנה שמעוצבת על ידי ישראלים ובמרבית המקרים, גם מיוצרת בארץ. הייצור נעשה בכמויות הרבה יותר קטנות, חומרי הגלם איכותיים יותר ובדרך כלל גם איכות התפירה ותהליך בקרת האיכות. אופנת מעצבים אמנם עולה יותר, אבל זה בין היתר, כי היא נועדה לשמש אותנו לאורך זמן ולא להיזרק אחרי עונה. 

צילמה: ורד פרקש; בגדים: אסף פלג; משקפי שמש: ליידי מורגנה

מחירי הפריטים של אופנת מעצבים מגלמים בדים איכותיים יותר, תהליכי צביעה שאינם מזהמים, ותנאי העסקה הוגנים. בנוסף, לקנות בגד בעיצוב ישראלי זה לתמוך בתעשיה המקומית, לתמוך בכלכלה המקומית במקום בעלי מניות זרים במדינות אחרות וגם חסכתן שינוע אווירי מזהם. על הדרך, זכיתן בפריט ייחודי שיוצר בכמויות קטנות ומשקף יצירתיות והשקעה אמיתית. או כמו שאני אוהבת לקרוא לזה: "אופנה" ;-).

צילמה: ורד פרקש; בגדים: אסף פלג; משקפי שמש: ליידי מורגנה

לשלב יד שניה

אני יודעת שלא כולן מרגישות נוח עם קונספט היד שניה ולכן ההמלצה שלי היא להתחיל מהאקססוריז. משקפי שמש, תיקים, תכשיטים וחגורות. היתרון בפריטי יד 2, הוא היכולת למצוא פריטים מיוחדים מאוד ולפעמים גם של מעצבי על, במחירים נגישים הרבה יותר מאשר פריטים חדשים, וגם להנות מפריטים יחודיים שהסבירות שתתקלי בעוד מישהי שיש לה את אותו פריט זהה לסיכוי שבעלי המניות של זארה יצאו בהודעה פומבית שהם מתנצלים על הנזקים העצומים שהם גרמו למדינות העולם השלישי ושהם תורמים את כל הכנסותיהם ונכסיהם לשיקום הנזק שהם ייצרו…. 

מעצב האופנה אסף פלג

צילמה: ורד פרקש; בגדים: אסף פלג; משקפי שמש: יד שניה; תיק וינטג': אודרי ביי רלי

קולקציית הסתיו חורף של המעצב אסף פלג

הרומן שלי עם מעצב האופנה אסף פלג הוא רומן ארוך שנים, שהתחיל עוד מהימים שהוא ניהל חנות יד שניה מיתולוגית בתל אביב בשם "המחתרת". מאז הרבה מים עברו בירקון וכמדי עונה אני שמחה ונרגשת להציג חלק מהפריטים החדשים שהוא עיצב לכבוד עונת החורף הבאה עלינו לטובה גם כאן בבלוג.  

מעצבים ישראלים בבלוג תלתלים

צילמה: ורד פרקש; בגדים: אסף פלג

המותג "אסף פלג" הוא מותג כחול לבן אמיתי: העיצובים נעשים על ידו, הייצור נעשה בישראל ועל השיווק והפרסום אחראית אשתו המקסימה. הקולקציה הנוכחית הקסימה אותי ממגע ראשון וביקשתי מאסף שיספר לי קצת עליה והנה מה שהוא סיפר במילותיו שלו: 

"בין העצים בלילה אפשר לשמוע רחש עמום בתוך השחור… אני נע בשקט בין העלים בלי פחד… הנמרים מלווים אותי … נראים ולא נראים…
בנחל, השחור מתערבב באור הכוכבים
עלי הגומא והדקלים נמרחים ברקע כמו בקטיפה…
אני נותן לחלומות שלי להוביל אותי. נותן לתחושת המסתורין להשתלט…
האישה המושלמת שלי עם החליפה המחויטת שיודעת מה היא רוצה… ההיא עם הז’קט הקטן והמכנס הצמוד…
קופצת בין העולמות… סקסית… אחראית וגם מופרעת… היא מחוברת לאמת הפנימית שלה ושל העולם… היא שקטה, בטוחה בעצמה, לא צריכה לצעוק כדי שיראו את כוחה…
קולקציית סתיו מסתורית… מנצנצת בחשיכה…עשירה בטקסטורה ומעודדת מגע…"

בלוגרית האופנה הילה תלתלים
אופנה ישראלית בבלוג תלתלים

צילמה: ורד פרקש; בגדים: אסף פלג

את הפריטים המשגעים האלה אפשר למצוא ולרכוש בחנות אונליין שלו ובסניפי החנות ברחוב הרצל 175 ברחובות, בקניון רננים ברעננה ובטיילת המלך שלמה באילת. 

ממליצה בחום לעקוב גם אחרי עמוד הפייסבוק וחשבון האינסטגרם שלו. 

צילמה: ורד פרקש; בגדים: אסף פלג; משקפי שמש: ליידי מורגנה

שנמשיך?

אם כשקראת את הפוסט חשבת לעצמך "איך חייתי את חיי בלי להכיר את הבלוג הזה קודם???" או שלפחות נהנית מספיק כדי לרצות לקרוא גם את הפוסטים הבאים ;-), 

אם את אוהבת להכיר מעצבים מקומיים, יוצרים ועסקים ישראלים בתחומי האופנה, הלייף סטייל והטיולים,

אם את רוצה לדעת על הנחות, הטבות, מבצעים והגרלות שמיועדות רק לקוראות, 

מוזמנת מאוד להצטרף לרשימת הדיוור של "תלתלים" עוד קצת למטה בחלונית ההרשמה. 

מחכה לך עם הרבה צבע והומור גם באינסטגרם המתולתל שלי, בעמוד הפייסבוק שלי ובטיקטוק המעט מופרע שלי ;-).  

Copyrighted Image

נגישות

אהבת את מה שקראת?

ואת רוצה לקבל הודעה על כל פוסט חדש

להיות הראשונה לדעת על ההגרלות השוות 

ועל ההנחות שמקבלות באופן בלעדי המנויות לבלוג,

 

הרשמי למועדון תלתלים.

נרשמת בהצלחה. כיף שהצטרפת