בימים האחרונים כולנו מתעסקים ללא הירף בקורונה, מדברים על קורונה, כותבים על איך להתמודד עם הקורונה וכולנו שכחנו שעד לפני זמן לא ארוך בכלל הקורונה הייתה בסך הכל בירה לא כל כך טעימה…. (על טעם וריח וזה… 😉 ). אז אחרי שאירחתי כאן בבלוג חמש יועצות ומאמנות עם טיפים איך לצלוח את התקופה הלא פשוטה, ואחרי שאספתי פה שלל המלצות למכירות סוף עונה של עסקים קטנים וביקשתי מכולם להתגייס ולהפגין תמיכה בעסקים קטנים, הגיע הזמן לפוסט למיטיבי לכת שעושה קצת סדר בכל ענין הקורונה והכלכלה. 

אז מי מוכן לקרוא קצת על מניות, כלכלה וריבית דריבית? מבטיחה לעשות את זה הכי צבעוני שאפשר. 

קורונה, אופנה וכלכלה – איך אפשר לקרוא את זה

כלכלה בקטנה – איך זה עובד

בגדול כלכלה היא ענין מורכב ובעידן הכפר הגלובאלי של היום הכל משפיע על הכל. שוק ההון הוא מרכיב חשוב בכלכלה והוא בעצם הזירה שבה פועלות הבורסות והמשקיעים השונים. כלכלה משפיעה על שוק ההון ושוק ההון משפיע על הכלכלה כשחלק מההשפעות הן פסיכולוגיות לחלוטין וחלקן רציונליות או "עסקיות".

בגדול המצב האידיאלי לכלכלה ולשוק ההון הוא מציאות "משעממת", כלומר שגרת היום יום, זאת שאין בה מגיפה עולמית או שריפות ענק. מציאות שבה כולנו קמים בבוקר, הולכים לעבודה, מקטרים על הבוס, על הפוליטיקה, על החום, על החופש הגדול והילדים באוגוסט (נכון שפתאום אוגוסט כבר לא נראה כל כך נורא? 😉 ) ושהמשק עובד באופן תקין. כל אירוע גדול, אסון טבע רציני בעולם, מלחמות ומגפות משפיע על המצב הזה וגורם לירידה ולפעמים גם נפילה והתרסקות של ממש בשוק ההון. 

שוק ההון הוא המקום שבו מתבצע מסחר של מניות ושל אגרות חוב כאשר באופן מסורתי השקעה באגרות חוב נחשבת השקעה סולידית יותר מאשר השקעה במניות, בעיקר אם מדובר באגרות חוב ממשלתיות. עקרון העל בשוק ההון הוא שככל שההשקעה היא בעלת סיכון גדול יותר, ככה התשואה הצפויה היא גבוהה יותר אבל בהתאם, גם הנפילות כואבות יותר. 

מניה נחשבת פחות יציבה מאג"ח והיא תנודתית יותר, כלומר היא נוטה להעלות ולרדת בקלות רבה יותר מאשר אג"ח. לכן בקרב משקיעים מושכלים, נהוג להמליץ על השקעה במניות כאשר תקופת ההשקעה היא מאוד ארוכה ובהתאם אם תקופת ההשקעה היא קצרה יותר ואנחנו מתכננים להשתמש בכסף בקרוב, לא כדאי להשקיע אותו או לפחות את רובו במניות, וכדאי לבחור באפיק סולידי יותר שלא משלב מניות בכלל או משלב מניות באחוז קטן מסך כל ההשקעה. 

מה קורה בעיתות משבר?

באופן כללי בתקופות משבר, בין אם משבר כלכלי כמו זה שחווינו בשנת 2008 או משבר מסוג אחר כמו זה שאנחנו חווים כעת, שוק ההון מגיב מהר וב"מגיב" הכוונה לנפילות או כמו שאוהבים לתאר את התופעה בוול סטריט: "המניות עולות למעלה במדרגות, ויורדות למטה במעלית".

מה קורה בעקבות משבר הקורונה

שנת 2020 התחילה כשהקורונה עדיין נראתה כמו משהו רחוק שקורה רק בסין ותחילת חודש ינואר המשיך באותה אופטימיות בשוק ההון שאפיינה את השנים האחרונות בהן כל מי שהשקיע במניות הרוויח בגדול. התפרצות הקורונה פרצה לתודעה הציבורית הבינלאומית רק בימים האחרונים של חודש ינואר ובימים אלו היו עדיין ירודות מתונות והתחושה עדיין הייתה שהמקור לירידות הוא יותר פסיכולוגי מאשר משבר גלובלי של ממש. 

אפקט הקורונה הגיע לבורסה ביום המסחר האחרון של חודש ינואר שהיה יום שישי ובגלל שבארץ ביום הזה הבורסה סגורה למסחר, ההשפעה הגיעה לבורסה הישראלית רק ביום ראשון שכבר היה בתחילת חודש פברואר. חודש פברואר, כבר הציג  השפעה נרחבת יותר להתפרצות הקורונה בעולם והפעם, כבר לא מדובר רק בהשפעות פסיכולוגיות. סין היא אחת הספקיות הגלובאליות החשובות בעולם, במונחי תוצר החלק הבינלאומי שלה מגיע ל-19% והיא חולשת על ענפים בינלאומיים רבים כמו ענף הרכב, ענף המתכת, ענף הפלסטיק, ענף התרופות, ענף חומרי הבניה, ענף הטקסטיל וענף הטכנולוגיה ומהרגע שהוטל הסגר על סין, נפגעה שרשרת האספקה וגם הביקושים לכל מה שמגיע מסין ירדו בצורה משמעותית. הירידות החדות בבורסה לא אחרו להגיע והכל התחיל לרדת ירידה צלולה מטה. 

חלק גדול מהענפים השתתקו כמעט לגמרי ולכן ברור שהשווי שלהם צלל למטה כמו ענף התיירות וחברות התעופה. בנוסף, האפקט הפסיכולוגי משפיע גם הוא וככל שיותר אנשים מעדיפים למכור את המניות שלהם ולהחזיק את הכסף מתחת לבלטות או פשוט להעביר את החיסכון שלהם לאפיק סולידי יותר, ככה הערך של המניות יורד עוד יותר והבורסה ממשיכה לצלול.  

מה צופן העתיד?

יש עשורים שלמים שלא קורה בהם דבר ויש שבועות שמוחקים עשורים שלמים ברגע. נחשו איזה חלק של המשפט רלוונטי לעכשיו ;-).

ההיסטוריה נוטה לחזור על עצמה ואם לשפוט לפי משברים דומים ומגפות בהיקפים דומים, הרי שבסוף האנושות תשרוד, תתאושש ואיתה גם הכלכלה ושוק ההון. אבל מתי זה יקרה? זאת שאלת מיליון הדולר כי מי שידע לענות עליה, יוכל לתזמן את הכניסה שלו לשוק ההון ולהרוויח הרבה יותר ממיליון הדולר ;-). 

אמנם אף אחד לא יודע להגיד מתי השוק יתחיל להתאושש אבל כולם מסכימים ששיא המשבר עוד לפנינו. ניו יורק שהיא בירתה של הבורסה המשפיעה ביותר נהיית דומה לאיטליה יותר ויותר ואם הקורונה תמשיך להכות חזק בניו יורק (ובינתיים, כך מסתמן…), ייתכן שהבורסה בניו יורק תיסגר. ההתאוששות של הכלכלה קשורה כמובן להתאוששות שלנו מהתפשטות הנגיף וסין היא בהחלט דוגמה להסתכל עליה, ולראות איך לאט לאט חוזר המשק הסיני לשגרה זהירה אחרי סגר מוחלט. השגרה הזהירה מחזירה את גלגל הייצור, הצריכה וגלגלי הכלכלה המקומית שלה חוזרים לאט לאט לנוע. 

אבל גם כאשר נחווה חזרה זהירה לשגרה, הדברים עשויים לקחת זמן. כמה זמן? אף אחד לא ממש יודע. אבל מה שכן ברור, הוא שככל שאנחנו נקפיד על כל ההנחיות של משרד הבריאות, ככה נאט משמעותית את הנגיף ונוכל מהר יותר, לחזור למה שיהיה דומה לסוג של שגרה אבל אם תשאלו אותי, גם ברמה הכלכלית, גם ברמה החברתית וגם ברמה הרגשית של כל אחד ואחת מאיתנו, העולם שאחרי כבר לא יהיה דומה לעולם שלפני. 

אז איך כל זה קשור לאופנה

הכל קשור אבל מה לעשות שהבלוג הזה עוסק בעיקר באופנה אז איך לא נדבר עליה :-). אופנה היא ענף שכמו הרבה ענפים אחרים מורכב בחלקו מיבוא ובחלקו (הקטן מידי לטעמי) מייצור מקומי, ובימים כאלה כולם נפגעים. השלב הראשון בפגיעה בענף נגע בכל מי שהייצור שלו או חומרי הגלם (בעיקר הבדים כי אין היום בארץ תעשיית טקסטיל) מגיעים מחו"ל. אלה נפגעו עוד הרבה לפני שהקורונה נכנסה לגבולות ישראל כי הייצור נפסק בחלק מאותן מדינות כבר בחודש הקודם. 

השלב הבא התחיל כשהקורונה הגיעה גם אלינו, ולאט לאט התחילו לבטל אירועים. בימים רגילים חודש מרץ – התקופה שלפני חג הפסח הוא חודש עמוס באירועי מכירות, ירידים וזהו גם החודש של שבוע האופנה בתל אביב. אלא שהשנה, הכל בוטל והסב מכה כלכלית קשה על הענף המקומי. 

השלב הכואב הבא היה סגירת כל המקומות, פיטורים, חל"ת ושיתוק כמעט מלא של העסקים הקטנים. זה השלב שבו כולם מהדקים חגורה, ואופנה היא בגדר "מותרות". 

איך אנחנו יכולים לעזור?

קודם כל להעדיף עד כמה שאפשר את המעצבים המקומיים שלנו על פני הרשתות הגדולות. זה גם ירוק יותר, גם חברתי ואם תשאלו אותי, הרבה יותר מיוחד ;-). כולם הורידו כרגע מחירים גם בגלל הנחות סוף העונה שהיו שם עוד לפני ההתפרצות וגם מתוך נסיון לשמור על הראש מעל המים ולפחות לכסות חלק מההוצאות של הייצור שכבר הוצאו לפני ההתפרצות. אז כל מי שיכולה להרשות לעצמה כלכלית, זה הזמן לתמוך במעצבים האהובים עליה ולהזמין אונליין. שבוע שעבר פרסמתי אצלי רשימה של עשרות פריטי מעצבים ישראלים שכוללת בגדי מעצבים, תכשיטים, תיקים ועוד אקססוריז שנמכרים אונליין בהנחות של עד 75%

חלק גדול מאיתנו (וביניהם גם אני), שרויים באי וודאות כלכלית קשה ומהדקים חגורות. אבל זה לא אומר שאנחנו לא יכולים לתמוך. תמיכה היא לא רק רכישות. תמיכה היא פרגון, תמיכה היא לעקוב אחרי המעצבים ברשתות החברתיות, להגיב, לשתף ולעזור להם להגיע לעוד נשים חובבות הז'אנר. 

עכשיו יותר מתמיד כשכולנו סגורים בבתים וצמודים למסכים וצורכים תוכן אונליין יותר מאי פעם, זאת הזדמנות להכנס לפייסבוק ולאינסטגרם של מעצבים, יוצרים או כל עסק קטן אחר מכל תחום שהוא, ולפרגן להם בתגובות ולייקים, ואפילו לשלוח להם הודעות בפרטי ולכתוב כמה אנחנו אוהבים, מעריכים או נהנים ממה שהם עושים. זה אמנם לא מכסה את המינוס בבנק אבל זה מחמם את הלב ובימים כאלה, זה חשוב לא פחות ואפילו יותר. 

כל הבגדים שצולמו הם מקולקציית אביב 2020 של המעצב אסף פלג. הקולקציה כיאה לעונת האביב נעשתה בהשראת  קרן שמש מנצנצת ויש בה לא מעט פריטים מוזהבים ומנצנצים גם כחלק מקולקציית בגדי היום יום וכמובן שבבגדי הערב. 

למעט בגדי הערב, נמכרת הקולקציה החדשה בהנחה של 20% ובאתר קטגוריית מבצעים נדיבה במיוחד עם מגוון פריטים במחירים 99-199 ש"ח. חנויות הבוטיק אמנם סגורות אבל החנות אונליין פתוחה ומשמחת לא פחות

לחנות אונליין של אסף פלג

לעמוד האינסטגרם

לעמוד הפייסבוק

צילמה: ורד פרקש; שמלה: אסף פלג

שנמשיך?

בדרך כלל אני לא מתייחסת בבלוג לנושאים כלכליים אבל הפעם חרגתי מעט ממנהגי ואם תרצי להמשיך ולקרוא עוד תכנים כלכליים ופיננסים שאני כותבת, מוזמנת לבלוג הפיננסי שלי "פנסיה בסטילטו" ומוזמנת להצטרף לרשימת הדיוור שלו. בנוסף ממליצה בחום לכל אישה להצטרף לקבוצת הפייסבוק המצוינת לנשים "עוברות ושוות" שעוזרת לכולנו ללמוד להבין כלכלה ולקחת אחריות על עתידנו הכלכלי והפיננסי בצורה נפלאה.  

ואם תרצי לקבל מידי שבוע את מנת האסקפיזם השבועית של הבלוג "תלתלים", אשמח אם תצטרפי לרשימת הדיוור הזו עוד קצת למטה בחלונית ההרשמה. 

אם את עצמאית, בלוגרית, או שסתם רוצה לנצל את זמן המסכים הכפוי כדי ללמוד איך לעבוד נכון יותר ברשתות החברתיות, אשמח מאוד לראות אותך בקבוצת הפייסבוק "חיות רשת" שבה חוץ מאשר שיתוף ידע, שאלות וטיפים, דואגים מידי יום לפרגון האחד לשניה בכל המדיות שיש לנו. 

ואשמח מאוד לקבל ממך "לייק" לעמוד הפייסבוק של "תלתלים" ולראות אותך באינסטוש המתולתל שלי שבימים אלו מלא בשלל אתגרי פרגון למעצבים ויוצרים ישראלים בנסיון לתמוך האחד בשניה עד כמה שאפשר. 

Summary

Copyrighted Image

נגישות

אהבת את מה שקראת?

ואת רוצה לקבל הודעה על כל פוסט חדש

להיות הראשונה לדעת על ההגרלות השוות 

ועל ההנחות שמקבלות באופן בלעדי המנויות לבלוג,

 

הרשמי למועדון תלתלים.

נרשמת בהצלחה. כיף שהצטרפת