ברוח התקופה והתכנים שאני מעלה לאחרונה, החלטתי לערוך ניסוי גוגלאי (מילה שהגיע הזמן שתאומץ רשמית על ידי האקדמיה ללשון) מהימן ותקף (צמד מילים שגם היום אחרי תואר שני במנהל עסקים ואינספור שעות סטטיסטיקה לא ברור לי מה ההבדל ביניהן) ובדקתי את נפח התוצאות של "אופנה אקולוגית" ביחס לנפח התוצאות של "זארה אונליין". גוגל השיב של"זארה אונליין" יש כ- 61,600 תוצאות, ל"זארה" יש כ- 476,000 תוצאות ואילו ל"אופנה אקולוגית" יש כ- 356,000 תוצאות. אני מודה שהתוצאות הפתיעו אותי לטובה ולמרות שדרך ארוכה עוד לפנינו, בואו נתמקד בחצי כוס הקאווה המלאה ונדבר קצת על החלטות קלות (יחסית) ליישום שאפשר לקחת ולסייע אפילו קצת בהפחתת הזיהום והשימוש בפסולת ותמיכה בשימוש חוזר

אופנה אקולוגית

קשים רב פעמיים, בגדים יד שניה, שימוש חוזר – המדריך הקליל לחיים (יחסית) אקולוגיים

לעבור לקשים רב פעמיים

בחופשת פסח האחרונה, לקחנו את הילדים ל"אקווריום" בירושלים ושם נחשפנו באחד המיצגים לנזק של השימוש בפלסטיק ובעיקר שקיות וקשים על חיות הים. ביחד עם הילדים שנחשפו לתמונות העצובות של צבי הים שנפגעו החלטנו שמעכשיו לא נשתמש יותר בקשים חד פעמיים. קנינו כמה סוגים של קשים רב פעמיים ומברשת ניקוי מיוחדת כדי לנקות אותם היטב ובמקביל לימדנו את גור, שהיה אז בן פחות משלוש וחצי, לשתות בזהירות לאט לאט מכוס בלי קש כדי שיפסיק להזדקק לקש במסעדות. 

עוברות ללבוש אופנה אקולוגית

היום, כמעט שנה אחרי, הילדים שלנו הם מהדוברים המוצלחים (והחמודים, אם כי ייתכן שאני מעט משוחדת) בשבחם של הקשים הרב פעמיים ונותנים נאום חוצב להבות לכל מי שמעז לבקש מהם או לשאול אותם אם הם רוצים קש שהוא לא רב פעמי. 

לצמצם את השימוש בפלסטיק ובמוצרים חד פעמיים

כשראיינתי פה בבלוג את הפעילה הסביבתית הילה רונן על החיים האקולוגיים שהיא מנהלת, היא סיפרה שהיום היא מנהלת חיים של כמעט אפס פסולת, לא משתמשת בכלל בחד פעמי וגם כשהיא מגיעה למסעדות להזמין TAKE AWAY היא מביאה כלים מהבית. אין ספק שמדובר באידיאל (ועוד מתולתל 😉 ) שאפשר לשאוף אליו אבל כנראה שלרובנו (כלומר – לי….) יקח עוד קצת זמן להגיע לרמה הנשגבת הזו. בינתיים מה שכן אפשר לעשות, הוא לצמצם את הצריכה של חד פעמי במקומות שבהם יותר פשוט לנו לעשות את זה. למשל, להפסיק להשתמש בכוסות פלסטיק במסעדות ובתי קפה ואם אין ברירה, לחלוק כוס פלסטיק אחת לכל מי שיושב איתנו בשולחן. 

גם בימי הולדת ואירועים אפשר להתחיל לצמצם את השימוש בחד פעמי ואם קשה להעביר את הכל לכלים רב פעמיים אפשר להתחיל עם כלי ההגשה ועם הסכו"ם. גם שימוש קבוע בבקבוק מים רב פעמי וכוס תרמית עושים פלאים ומכורות האינסטוש והפינטרסט ישמחו לגלות שמרבית הבקבוקים והכוסות התרמיים המעוצבים פוטוגנים בהרבה מאשר מקביליהם החד"פים. 

גם את השימוש בשקיות אפשר להפחית בלי יותר מידי מאמץ ולאמץ הרגל קבוע של שקית בד ברכב או בסל האופניים (איש איש ושינועו) למקרה של קניות ספונטניות ואפשר להחזיק בתוך שקית הבד גם כמה שקיות ניילון שכבר יש לנו בבית ולחסוך את השימוש בשקיות לפירות ושאר ירקות. 

גם בזמן סידורים אפשר לחסוך בשקיות ואם ביצענו רכישה במקום אחד וקיבלנו שקית, אפשר להשתמש בה גם ליתר הרכישות. אלו שאינן מסוגלות לצאת מהבית בלי תיק בעל נפח דומה לתיקה של מרי פופינס (אני למשל), יוכלו בחלק גדול מהמקרים לחסוך את הצורך בשקיות ולהכניס את הרכישות לתיק. ואפשר גם לוותר לגמרי על נשיאה בשקית או תיק ופשוט להחזיק בידיים. בשביל מה קיבלנו שתיים מהן? 😉

דרך נוספת לשמירה על הסביבה והפחתת השימוש באחד המזהמים הגדולים – תחבושות היגניות חד פעמיות, היא להתנסות ולשלב בימי המחזור שימוש בתחתוני מחזור רב פעמיים. לפני כמה חודשים קיבלתי להתנסות את תחתוני המחזור הרב פעמיים של חברת Modobodi ושיתפתי כאן בהרחבה על הקושי שהיה לי בהתחלה ועל השינוי שעברתי מאז הפעם הראשונה שהתחלתי להשתמש בהם. היום, אני לא מבינה איך לא התחלתי להשתמש בהם קודם :-). 

לבחור באופנה על זמנית על פני "מה שבאופנה"

מידי פעם כשניגשות אלי נשים ומחמיאות לי על הלבוש הן גם שואלות אותי אם "זה מה שהולך עכשיו" כשהשאלה מתייחסת לאחד מפריטי הלבוש שאני לובשת. התשובה הקבועה שלי היא שאין לי מושג כי בחירות הלבוש שלי מעולם לא הושפעו ממה ש"אפנתי". למשל חולצות וולנים הן פריט שאני מאמצת בחום עוד מאז ימי התיכון ה(לא) עליזים ונהנית ללבוש כל חורף מחדש. 

גם תכשיטים צבעוניים וגדולים הם פריט שתמיד קישט את ארוני גם בימים שבהם כל תכשיט שלא היה מכסף או זהב נחשב "נחות" (כן, כן. ביבנה של שנות ה-90 היו כאלה ימים….).  

לא לפחד מיד שניה

בשנות ה-90 ועוד הרבה לפני שמילים כמו "אופנה בת קיימא" ו"אופנה אקולוגית" היו נזרקות לחלל הגוגל, ואפילו לפני שעוד היה גוגל (כן ילדים. אמא ואבא גדלו בתקופה חשוכה), נהגה עבדתכן המתולתלת לעלות על קו 48 שחיבר בין יבנה עיר האורות לרחובות עיר החנויות, לרדת ברחוב הרצל ולהכנס לחנות "הפיל הלבן" ברחוב הרצל, חנות היד השניה הראשונה שהכרתי. בתור מי שחוותה מאז ומעולם את האופנה ככלי לביטוי עצמי, התחברתי בשלב מוקדם לארכיאולוגית שבי, זאת שנהנית לנבור בקולבים ומדפים עמוסי נוסטלגיה ולבחור פריטים שלא היה שום סיכוי למצוא בקניון. 

אני יודעת שיש לא מעט כאלה שקונספט היד שניה לא פשוט להם משלל סיבות. אבל יד שניה ממש לא חייב להיות נבירה בבגדים של אחרים ויש לא מעט מקומות שבהם אפשר למצוא פריטי יד שניה עם הטיקט המקורי שמעולם לא נלבשו. 

יד שניה זאת גם הזדמנות לשים את ידנו על פריטי מעצבים שבדרך כלל המחיר שלהם יקר לנו ולרכוש אותם במחיר משתלם במיוחד. כמו למשל שמלת הקטיפה המשגעת הזו בעיצובה של דורין פרנקפורט שנמכרת בקטגוריית ה"יד שניה" בבוטיק "רמה-בית לאופנה ישראלית". 

מיחזור ושימוש חוזר

ככל שמתבררים מימדי אסון ההתחממות הגלובלית, כך גדלה המודעות למיחזור ולשימוש חוזר. אז נכון שלא תמיד ליד כל בית את כל פחי המחזור הקיימים אבל עם טיפ טיפה מאמץ, אפשר למצוא את המקומות שבהם הם כן נמצאים ואחת לכמה ימים לרכז את הפסולת הרלוונטית ולזרוק בפחי המחזור. 

אופציה למתקדמים היא לפנות לרשויות הרלוונטיות ולבקש שיניחו פחי מחזור גם ליד הבתים שלנו.

מיחזור ושימוש חוזר קיימים בעוד הרבה תחומים אחרים כולל באופנה. יד שניה ומסיבות החלפת בגדים הם דוגמה נהדרת לשימוש חוזר וגם בתכשיטים אפשר למצוא שימוש חוזר במרכיבים כמו בתכשיטים היפהפיים של אורטל בן דיין שצילמתי כאן בהפקה שמשלבים בתוכם חלקים ואפילו צעצועי ילדים ישנים כחלק מערכי הקיימות בהם דוגלת אורטל. 

הפקת האופנה האקולוגית

פריטי יד שניה ומסיבת החלפת הבגדים של בוטיק "רמה-בית לאופנה ישראלית"

על הבוטיק "רמה-בית לאופנה ישראלית" אני כותבת פה כבר תקופה ארוכה. הבוטיק שממוקם בגבעת חן ולאחרונה התחדש גם באתר חדש וחנות אונליין, הוא בית לקולקציות קודמות של בגדי מעצבים ישראלים שנמכרים בהנחות של עד 70%. אבל לא פחות מאשר בית לאופנת מעצבים ישראלים וכחלק מערכיה של רמה בכל הנוגע לחיים אקולוגיים, נמכרים בבוט7יק גם פריטי יד שניה חלקם חדשים לגמרי עם הטיקט וחלקם נראים כחדשים.   

בנוסף, מקיימת רמה ביחד עם בוטיק היד שניה "איתמרה" מסיבות החלפת בגדים שכבר הפכו לשם דבר וחגיגה של ממש. שתי המסיבות הקרובות תתקיימנה ב-19.3, האחת בבוקר החל משעה 10:00 והשניה בערב החל מהשעה 18:00 והן תתקיימנה ברחוב צליל 3 בהוד השרון וההשתתפות מותנית בהרשמה מראש. פרטים על מסיבות החלפת הבגדים של רמה תוכלו למצוא כאן. 

עוד קצת מהבוטיק של רמה אפשר למצוא באתר שבו גם חנות אונליין, בפייסבוק ובאינסטגרם

התכשיטים הצבעוניים של אורטל בן דיין

בתור חובבת צבע מושבעת, תכשיטים גדולים וצבעוניים כמו אלה של מעצבת התכשיטים אורטל בן דיין הם חלק מאבות המזון שלי. אבל התכשיטים של אורטל הם הרבה יותר מיפים והיא משלבת בתוך תהליך היצירה שלה עולם ומלואו שכולל חיפוש חלקי וינטאג' שמגלמים בתוכם היסטוריה, סיפורים והרבה הרבה אופי.

היצירתיות של אורטל ביחד עם העובדה שבתהליך היצירה שלה היא עושה שימוש חוזר ברכיבים שהיא מלקטת מכל העולם ולפעמים גם חלקי צעצועים ישנים הופכים את התכשיטים שלה לאקולוגיים, בלתי נשכחים, יחידים ומיוחדים ובעצם, האם זאת לא ההגדרה האמיתית של אופנה?

התכשיטים של אורטל בן דיין לא רק יפים ואקולוגים אלא גם נוחים ובאופן מפתיע למרות גדולם המכובד, הם קלי משקל כמעט כנוצה, פרמטר חשוב במיוחד כשמדובר בעגילים. 

את התכשיטים המרהיבים שלה ניתן לרכוש בחנות אונליין ומידי פעם היא גם עורכת אירוע "סטודיו" פתוח אצלה בסטודיו בתל אביב אז כדאי לעקוב אחריה גם בפייסבוק ובאינסטגרם

שנמשיך את הרומן?

אם נהנית עד עמקי נשמך מהפוסט, או שנהנית במידה סבירה שהיא עדיין בגדר "הנאה", ותרצי לקרוא עוד קצת מהגיגי,

אם נהנית לקרוא ולהכיר מעצבים ויוצרים מקומיים, ולשמוע עוד על מוצרים אקולוגיים,

אם את רוצה לשמוע על הנחות, מבצעים והגרלות שמיועדות רק לקוראות, כמו ההגרלות שנערכות כל שבועיים בפינת "הארון השווה שלי",

אז אשמח אם תצטרפי לרשימת הדיוור של "תלתלים" עוד קצת למטה בחלונית ההרשמה. 

אשמח לשמוע מה חשבת על הפוסט כאן למטה בתגובות, ואשמח לראות אותך גם באינסטגרם המתולתל והצבעוני שלי ולקבל גם "לייק" לעמוד הפייסבוק של "תלתלים".

Summary

Copyrighted Image

נגישות

אהבת את מה שקראת?

ואת רוצה לקבל הודעה על כל פוסט חדש

להיות הראשונה לדעת על ההגרלות השוות 

ועל ההנחות שמקבלות באופן בלעדי המנויות לבלוג,

 

הרשמי למועדון תלתלים.

נרשמת בהצלחה. כיף שהצטרפת