יום אחד אי שם בילדותי, צד את עיני בבית ספר היסודי "מעיין" ביבנה ספר מסקרן בשם "נוריקו סאן הילדה מיפן". הספר מתאר את שגרת יומה של הילדה היפנית נוריקו סאן אי שם בטוקיו של שנות ה-60 ואני שעד אותו רגע לא ידעתי יפן מהי, נשאבתי לקסם האוריינטלי של המדינה המסקרנת הזאת שהפן האסתטי בכל מה שנוגע אליה ולתרבות ואופנה יפנית הוא לא פחות מאומנות.

התרבות היפנית, קצת כמו ארון הבגדים שלי ;-), מלאה בסתירות. מצד אחד, טוקיו היא התגלמות המטרופולין על ספידים, עם אופנת רחוב שנראית כמו ערבוב של כל שבועות האופנה ביחד על אדם אחד שלא הצליח להחליט הבוקר אם הוא חד קרן או מלך הלילה מ"משחקי הכס". מצד שני, מיניליזם והרבה ממנו. לרוב בבלוג אני מכבירה בפיאטים ושאר מנצנצים אבל הפעם החלטתי להציג את האספקט הנקי יותר שמאפיין יותר מהכל את התרבות והאופנה היפנית, אך בגרסת ה- MADE IN ISRAEL דרך השפעת הסגנון היפני בתכשיטים המפוסלים והמדויקיים של Galush, האופנה האיטית שמקדמת "רמה – בית לאופנה ישראלית" והתיקים המיוחדים שמעוצבים בסגנון אוריגמי של ACHINOAM.

אופנה יפנית

אפיונים של סגנון האופנה היפני – צבעים מונוכרמטים, אוריגמי גם בטקסטיל ופריחת הדובדבן 

פלטת צבעים רגועה

התרבות היפנית הקלאסית מעניקה משמעות רבה לכל צבע כשהחלוקה העיקרית היא בין "צבעים שמבשרים טובות" לבין צבעים שמיוחדים לטקסים שונים. הצבעים הבולטים בתרבות היפנית הקלאסית הם לבן, אדום, שחור וכחול ועם השנים נכנסו לתרבות גם תתי צבעים נוספים כמו אפור. 

אדום וורוד מסמלים אהבה, חושניות ונעורים. השילוב של אדום ולבן הוא שילוב שמסמל אירוע משמח ואלו גם צבעי הדגל היפני. הכחול מסמל נאמנות ולכן מאפיין את החליפות הרשמיות של לבוש העבודה ב"יפן התאגידית" ושחור מסמל כבוד. ואני כמובן לא יכולה שלא לתהות איזה משמעות יש בתרבות היפנית לצבעם של הפיאטים הצבעוניים ;-). 

אוריגמי

יפן כידוע היא המקום שהביא לנו את נפלאות האוריגמי, ולטובת קוראי הצעירים אסביר שזה הדבר הזה שהיינו עושים פעם כילדים עם קיפולי נייר לפני שהיו לנו סמארטפונים…;-). אוריגמי היא אומנות קיפולי הנייר שהתחילה כמרכיב באחת הדתות היפניות ונכנסה עמוק לתרבות היפנית אפילו כטכניקת בניית קירות פנימיים מנייר בתוך בתים יפנים. 

אוריגמי אמנם היא אמנות קיפולי הנייר ומכאן גם שמה ("אורי" זה קיפול ו"קאמי" פיסת נייר) אבל רפרנסים של אוריגמי אפשר לראות גם בלא מעט טקסטיל שנראה כאילו "קימטו" אותו ובתיקים שנראים מקופלים ואפילו בתכשיטים מפוסלים. 

מעט זה הרבה – מינימליזם ודיוק

"מינימליזם" הוא זרם בעיצוב, אופנות, קולנוע וכיו"ב שמתייחס לצמצום בדימויים, צבעים וצלילים. למרות שהמינימליזם מתחבר לנו מאוד עם התרבות היפנית, לפי אלוהי הויקפדיה, נראה שהוא נוצר דווקא (תתכוננו להלם) בתרבות המיצרית ויש הרואים בפרמידות את פסגת האדריכלות המינימליסטית. אלא שמים רבים זרמו בנילוס מאז אותם ימים והיום קצת קשה להתייחס ללבוש הצבעוני שמאפיין יותר את העולם הערבי כמינימליסטי והעיצוב היפני הוא שמרבה יותר מכולם להשתמש בסגנון מינימליסטי שמאופיין בין היתר בשימוש בצורות גאומטריות. 

"אופנה מינימליסטית" מזוהה עם גזרות נקיות, שימוש בצורות ומיעוט בפרטים כשאת מקומו של המיעוט בפרטים וצבעים תופסים הדיוק והאיכות. בשנים האחרונות וככל שנזקי ה"אופנה המהירה" הולכים ומתבררים, הולכת האופנה המינימליסטית, הקלאסית והאיכותית ומקבלת יותר ויותר הדים, התייחסות וחשיבות (גם אני התייחסתי אליה לאחרונה כשכתבתי על מהי "אופנה איטית"). 

פריחת הדובדבן

אני מודה קבל עם ופייסבוק שאחד החלומות שלי הוא לבקר ביפן בתקופה שבה פורח הדובדבן, ולא סתם לבקר אלא לצלם, להצטלם ואולי אף לצלם הפקונת מלאה בדי משי מתנפנפים על רקע הפריחה החלומית הזו. אבל עד שזה יקרה (מלעבוד ולהתפרנס כבלוגרית לא פשוט להגשים חלומות יקרים…), אין לי אלא לשוב ולהתענג על פריחת הדובדבן הפרטית שלי ;-). 

השראות יפניות נוסח ישראל – אופנת המעצבים הישראלים שבפוסט

התיקים של אחינועם

אחינועם היא נצר למשפחה שמלאכת היד אינה זרה לה וסבא שלה היה סנדלר, מה שעורר בה מינקות את הרצון העז לעבוד עם עורות וחומר. את התואר הראשון שלה עשתה בלימודי עיצוב גרפי ולמדה עיצוב נעליים ב"גילדה" אבל מהר מאוד הבינה שמה שבאמת מענין אותה זה עיצוב תיקים. 

היא עבדה על גיבוש הקולקציה הראשונה ולפני שנה וחצי היא פתחה את העסק עם חלום על שיתוף פעולה ערבי ישראלי שאותו הגשימה ואת התיקים  היא תופרת במתפרה משפחתית במזרח ירושלים של משפחה ערבית ישראלית. התיקים עשויים מעור, מעוצבים ותפורים על ידה בקפידה מתוך התבוננות על הפרטים הקטנים ודיוק שהיה מסב גאווה גם למעצב היפני הקפדן ביותר.

את התיקים של אחינועם תוכלו למצוא באתר ובחנות אונליין שלה, בעמוד הפייסבוקבאינסטגרם ובין ה-21.11.19 עד ה- 23.11.19 תוכלו למצוא אותה ביריד אופנת מעצבי עילית ישראלית ה- DRESS CODA, יריד שמציג את מיטב האופנה המשובחת ביותר של מעצבים מקומיים ויתקיים ברחוב דובנוב 8 בתל אביב ובמסגרת היריד ינתנו הנחות של עד 30% על הקולקציה הקודמת ועד 10% על הקולקציה החדשה. 

התכשיטים של GALUSH

את התכשיטים המפוסלים של GALUSH הצגתי לראשונה בבלוג בפוסט שעסק ב"אופנה איטית" שהולכים (שלא לומר – רצים) עם הדיוק והמינימליזם שמאפיין את האסתטיקה היפנית ומתבטאת היטב גם בתכשיטים של GALUSH. ואכן, כששאלתי את ימית, אחת משלוש בנות המשפחה שמעצבות ומנהלות את GALUSH על השפעת העיצוב היפני עליהן היא אמרה  שגם הן, בדומה לתרבות היפנית, מסתכלות, מתבוננות ושואבות השראה מיופיו של הטבע וקולקציית FLOW מתייחסת לטבע ולצורות אורגניות מופשטות וחופשיות. ההשראה מגיעה גם מכיוון המרקמים והטקסטורות שמאפיינות את התכשיטים המפוסלים שלהן. 

בדומה למאפייני התרבות היפנית גם בנות משפחת GALUSH שואפות לשמר טכניקות מסורתיות שכוללות עבודת יד והקפדה על הפרטים הקטנים, כי שם נמצאת כידוע אלוהים ;-). את התכשיטים היפהפים האלה ניתן למצוא באתר ובחנות אונליין של GALUSH, באינסטגרם ובעמוד הפייסבוק

האופנה האיטית בבוטיק "רמה – בית לאופנה ישראלית"

על בוטיק הקסמים של "רמה – בית לאופנה ישראלית" כתבתי פה בבלוג לא פעם ולא פעמיים. מעבר לעובדה שהבוטיק שממוקם בסמטת הזהר בגבעת חן הוא אחד המקומות עם חווית השיטוט והקניה המפנקת ביותר שיש, הוא תיבת אוצר של אופנת מעצבים משובחת במחירים נגישים ואף זולים.  

משנתה של מארי קונדו (ההיא מ"סוד הקסם היפני") הנחתה את רמה עוד הרבה לפני שכולנו ידענו לצטט את שמה של קונדו באמצע הלילה בעיניים עצומות, והתהליך שהוביל את רמה לפתיחת הבוטיק שלה הוא תהליך הגמילה האישית שהיא עברה ממסעות שופינג ממותגים מוגזמים ומלאים בפריטים שלא באמת נזקקה להם. רמה היא כנראה בעלת הבוטיק היחידה שלא תרשה לכן להגזים בשופינג בבוטיק שלה ותעצור אתכן מרכישה מוגזמת של אינספור פריטים, פעולה שמפתה מאוד לעשות אצלה לאור המבחר הנפלא והמחירים המאוד נוחים. 

הבוטיק "רמה-בית לאופנה ישראלית" ממוקם בסמטרת זהר בגבעת חן (ליד רעננה – נשבעת שהוויז מזהה את הכתובת 😉 ) ובשעה טובה אפשר לברך בברכת קולולולולו כי נולד לו האתר והחנות אונליין שאט אט תתמלא בשפע הנפלא שקיים בבוטיק שלה. וכמובן שאפשר, כדאי ומומלץ לעקוב אחריה גם באינסטגרם ובפייסבוק שבהם מתפרסמים אירועים וסדנאות מעניינות בתחומי לייף סטייל ומה נקרא "ליבינג" שנערכים אצלה בבוטיק. 

נהנית, אהבת או לפחות קצת חיבבת?

אם נהנית מהפוסט, ואפילו אם רק קצת,

ונהנית להכיר את המעצבות והיוצרות שכאן, ותרצי להכיר גם מעצבות ויוצרות נוספות, ולעזור לתמוך בתעשיה המקומית הקטנה שלנו,

אם את רוצה לשמוע על מבצעים, הנחות והגרלות שמיועדות רק לקוראות הבלוג, כמו ההגרלות שבפינת "הארון השווה שלי",

מוזמנת להצטרף לרשימת הדיוור של "תלתלים" עוד קצת למטה בחלונית ההרשמה. 

וכמובן, אשמח לשמוע מה חשבת על הפוסט כאן למטה בתגובות, אשמח לפרגון קטן של "לייק" בעמוד הפייסבוק של 
"תלתלים", וגם לראות אותך באינסטוש המתולתל והצבעוני שלי.  

Summary

Copyrighted Image

נגישות

אהבת את מה שקראת?

ואת רוצה לקבל הודעה על כל פוסט חדש

להיות הראשונה לדעת על ההגרלות השוות 

ועל ההנחות שמקבלות באופן בלעדי המנויות לבלוג,

 

הרשמי למועדון תלתלים.

נרשמת בהצלחה. כיף שהצטרפת